Operation for en stor diskusprolaps - Aalborg Rygklinik
Operation for en stor diskusprolaps

Her står jeg og ser min kollega Morten Zebitz Steiness, og vores operationssygeplejersker, fjerne en stor diskusprolaps på én af vores patienter. Nu kan patienten og jeg næsten ikke vente med at komme igang med genoptræningen.

NB! Videoen viser billeder fra operationsgangen. Derfor skal du være logget ind på YouTube for at se filmen.

En diskusprolaps kan se ud på flere forskellige måder. Denne diskusprolaps er meget stor, og blev fjernet ved en mikrokirurgisk operation, gennem en lille åbning på ca. 3 cm. Patienten blev udskrevet til eget hjem senere på eftermiddagen, og genoptræningen starter når stingene er fjernet efter cirka 10 dage.

OPERATION ER IKKE FOR ALLE

På Budolfi Privathospital vil vi altid gøre alt hvad vi kan, for at behandle en patient med øvelser, smertestillende medicin, og eventuelt blokade, i stedet for at operere. Denne patient havde det dog så dårligt, at der ikke var nogen vej udenom en operation.

De fleste patienter vil kunne slippe af med smerterne fra en diskusprolaps, uden en operation. En operation kommer først på tale, når patienten har haft slemme og invaliderende nervesmerter i benet i mere end 3 måneder, selv om man har prøvet at behandle med de rigtige øvelser, smertestillende medicin og genoptræning. I sjældne tilfælde kan diskusprolapsen trykke så meget på nerven, at der opstår lammelse i muskler. I det tilfælde vil man være mere tilbøjelig til at tilbyde patienten en operation.

VIL DU VIDE MERE

• Øvelser til behandling af diskusprolaps – få dem her.
  • Se et andet eksempel på operation af en diskusprolaps her.